تولید ۶۵ درصد طلای کشور در کردستان

کسب رتبه اول کردستان در وصول حقوق دولتی معادن در سال ۹۶

عصر معدن- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: طلای ساریگونی در سال ۹۶ با تولید سه هزار و ۴۰۰ کیلوگرم طلای خالص، حدود ۶۵ درصد طلای تولیدی کشور را به این معدن اختصاص داد.;

تولید ۶۵ درصد طلای کشور در کردستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایلنا، محمد دره وزمی گفت: استان کردستان با دارا بودن 18 گونه ماده معدنی، یک استان معدنی بشمار می آید.
    وی با اشاره به تعداد پروانه‌های بهره برداری معادن در استان عنوان کرد: کردستان با دارابودن 380 پروانه بهره‌برداری که 20 پروانه بهره برداری از آن سنگ آهن، 2 طلا، 3 منگنز، 66 تزئینی، 14 سیلیس و فلدسپات و باریت ، 22 پوکه معدنی و 270 پروانه در زمینه سنگ لاشه را شامل می شوند.
    دره وزمی با اشاره به فعالیت گونه های مختلف معدنی درکردستان خاطر نشان ساخت: اکثر قریب به اتفاق معادن با ارزش در استان فعال هستند و معادن سنگ لاشه بدلیل رکود بخش مسکن راکد یا با کندی فعالیت می‌کنند که امید است با رونق بخش مسکن معادنی که در زمینه بخش مسکن فعالیت می کنند فعال و دچار رونق شوند.
    وی یادآور شد: در بخش صنعت 830 پروانه بهره برداری وجود دارد که تمامی واحدهایی که دارای توجیه فنی و اقتصادی هستند در چرخه تولید و فعالیت قرار دارند.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: برندهای مطرح و تاثیرگذاری همچون پتروشیمی کردستان، لاستیک بارز و واحد تولید و استحصال طلای ساریگونی که در مدت 18 ماه، و در سال 94 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال گذشته با تولید سه هزار و 400 کیلوگرم طلای خالص، حدود 65 درصد طلای تولیدی کشور در این معدن تولید شده است.
    دره وزمی عنوان کرد: در زمینه مطالعات نوین و پرواز ژئوفیزیک هوایی، تلاش های بسیار خوبی از جمله پهنه قروه، پهنه بیجار، پهنه سقز (که مطالعات اولیه آن آغاز شده) و در نهایت پهنه دیواندره (که بزودی مطالعات آن اجرایی خواهد شد) با مساحتی بالغ بر 12 هزار و 500 کیلومتر صورت گرفته است.
    وی با ابراز خوشنودی از کشف مناطق امید بخش در پهنه های مورد مطالعه اشاره کرد و افزود: ما راه و مسیر خود را در زمینه سنگ آهن پیدا کرده ایم و با راه اندازی زنجیره فولاد دیگر در کردستان خام فروشیِ سنگ آهن نخواهیم داشت.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطر نشان ساخت: با برنامه ریزی صورت گرفته، تمامی گونه های معدنی که دارای ارزش افزوده بوده و ارزش فرآوری را داشته باشند در استان فرآوری می شود.
    دره وزمی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در زمینه احقاق حقوق دولتی بخش معادن در کردستان گفت: در 11 ماهه سال 1396 وصول و پرداخت حقوق دولتی معادن در کردستان 1/278 درصد رشد داشته که بر همین مبنا رتبه اول کشور در این زمینه را به خود اختصاص داده ایم.
    وی عنوان کرد: رشد شاخص‌های مختلف در کردستان و حجم اقدامات انجام شده، نشان از تلاش و کارهای قابل توجه در استان است.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: اگر بدون عِرق ملی، بدون ایجاد ارزش افزوده بیشتر و بهره برداری درست در راستای توسعه اقتصادی استان گام برنداریم تنها  به از بین بردن منابع طبیعی و ذخایر معدنی کردستان اقدام کرده ایم.
    دره وزمی خاطر نشان ساخت: در سال جاری سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نظارت عالیه خود را هرچه دقیق تر و بیشتر بر معادن و فعالیت اعضای نظام مهندسی معدن به انجام خواهد رساند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر