شرکت های ارزمحور، بورس را به کانال ۹۷ هزار واحدی بردند

فلزات اساسی، جذاب ترین گروه بورسی

عصر معدن- شاخص بورس تحت تاثیر رشد سهام شرکت هایی که از افزایش قیمت ارز منتفع می شوند، امروز (دوشنبه) ۷۷۹ پله بالا رفت و در جایگاه ۹۷ هزار و ۱۲۰ واحدی قرار گرفت.;

فلزات اساسی، جذاب ترین گروه بورسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، با وجود نوسان شدید نرخ ارز و توجه برخی فعالان سهامداران بازار سرمایه به خرید ارز و طلا، به دلیل رشد قیمت دلار، بهای سهام شرکت های صادرات محور در معاملات امروز، روند افزایشی داشت.
    با توجه به محاسبه قیمت صادرات محصولات این شرکت بر مبنای دلار، افزایش نرخ این ارز، تاثیر مستقیمی بر سودآوری آنها دارد، بنابراین درآمد این شرکت ها را افزایش می دهد.
    آن دسته از شرکت هایی که محصولات آنها بر مبنای نرخ دلار قیمت گذاری می شود، نیز از رشد نرخ دلار منتفع شده و ارزش آنها افزایش یافته است.
    بر این اساس در معاملات امروز، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فخوز (فولاد خوزستان)، فملی (ملی صنایع مس)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، رانفور(خدمات انفورماتیک) و جم (پتروشیمی جم) بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص داشتند.

    در معاملات امروز یک میلیارد و 42 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 136 میلیارد ریال در 80 هزار و 949 نوبت داد و ستد شد.
    بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد 247 واحد بالا رفت اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 155 واحد کاهش یافت.
    شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 115 واحد افت کرد. در مقابل، شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخشی از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 584 واحد افزایش یافت.
    شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 689 واحد و شاخص بازار دوم بورس 950 واحد رشد کرد.
    گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد؛ در این گروه 151 میلیون سهم به ارزش 468 میلیارد ریال داد و ستد شد.
    گروه خودرو به ارزش 324 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 291 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
    در رده چهارم، گروه کانی های فلزی با معاملاتی به ارزش 126 میلیارد ریال جای گرفت.
    گروه بانک ها نیز با معاملاتی به ارزش 111 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

    تاثیر دوگانه افزایش نرخ دلار بر بازار سهم
    کارشناس بازار سرمایه درباره نوسان نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: از یک سو، رشد نرخ دلار باعث کاهش تمایل به بازار سهام شده است اما از سوی دیگر، افزایش بهای ارز، به رشد سودآوری شرکت های صادرات محور بورسی منجر می شود. شرکت هایی که محصولات آنها بر اساس نرخ جهانی، قیمتگذاری می شود نیز از رشد ارزش دلار، منتفع می شوند.
    بهروز عباس زاده ادامه داد: رشد بهای دلار، برای شرکت هایی که مواد اولیه آنها بر اساس نرخ دلار محاسبه می شود، منفی بوده و سبب بالا رفتن هزینه های آنها می شود؛ تجربه سال های گذشته نشان می دهد افزایش نرخ دلار در ابتدا سبب ایجاد فضای منفی می شود اما در نهایت و پس از گذشت چند ماه، روند مثبت را به دنبال دارد.
    عباس زاده تاکید کرد دلیل اصلی رشد نرخ دلار و سکه، سیاسی و مربوط به تحولات مرتبط با برجام در هفته های آینده است و اضافه کرد: طلا و ارز به عنوان بازار جانشین بورس به شمار می روند؛ بنابراین رشد معاملات آنها تاثیر منفی بر بورس دارد.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تا زمان رفع نشدن مسائل سیاسی، ریسک سیستماتیک در بورس وجود دارد، افزود: پس از آرام شدن شرایط سیاسی در ماه های آینده، شاهد تاثیر مثبت افزایش بهای دلار در بورس خواهیم بود که البته تاثیر مثبت بر شرکت های صادرات محور بیشتر است.
    عباس زاده به سهامداران توصیه کرد: در شرایطی که بازار ارز و بورس دچار نوسان شده، بهترین راهکار، مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک توسط سهامداران است.
    وی اضافه کرد: بازار منفی کنونی، فرصت خوبی برای جایگزینی سهام و رفتن به سراغ بازارها و شرکت هایی است که از نوسان نرخ ارز، منتفع می شوند.
    عباس زاده همچنین به در پیش بودن مجامع شرکت ها اشاره کرد و گفت: شرکت هایی که تقسیم سود خوب دارند از گزینه های مناسب برای جایگزینی در پرتفوی به شمار می روند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر