نسبت به مدت مشابه سال گذشته صورت گرفت؛

کاهش تعداد گواهی و صدور پروانه اکتشاف معدن در سه ماهه امسال

عصر معدن- طبق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به سه ماهه اول سال گذشته، تعداد گواهی کشف و پروانه اکتشاف صادره در حوزه معدن کاهش داشته‌ و تنها صدور پروانه بهره‌برداری آن هم تنها ۴ درصد رشد کرده است.;

کاهش تعداد گواهی و صدور پروانه اکتشاف معدن در سه ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، در سه ماه اول سال 1398، معادل 112 فقره گواهی کشف صادر شد که در مدت مشابه امسال (1399) این تعداد به 103فقره کاهش یافته و افت 8 درصدی را ثبت کرده است.

    همچنین در این مدت تعداد پروانه اکتشاف صادر شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 14.2 درصد کمتر شده است. در سه ماهه ابتدایی سال جاری 205 فقره پروانه اکتشاف صادر شده است؛ در حالی در مدت مشابه سال گذشته 239 فقره صدور پروانه اکتشاف ایجاد شده بود.

    براساس این آمار، تنها صدور پروانه بهره‌برداری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمی اوضاع بهتری داشته است. در فصل بهار سال جاری 126 فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است در حالی که میزان صدور این مجوز معدنی در مدت مشابه سال گذشته تنها پنج فقره کمتر (121) بوده است؛ لذا رشد 4.1 درصدی را نشان می‌دهد.

    همچنین در مدت ذکر شده سال جاری سرمایه مجوزهای صادره برای گواهی کشف معادن که معادل هزینه صرف شده برای عملیات اکتشاف بوده است، رشد 5.2 درصدی داشته است. در سه ماهه اول امسال، بیش از 211 میلیارد ریال صرف عملیات اکتشاف شده است در صورتی که در سه ماه سال گذشته 201 میلیارد ریال صرف شده است.

    علاوه‌بر این میزان اشتغال به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری در این مدت (فصل بهار 1399) نیز افت 11.2 درصدی داشته است. سه ماهه ابتدایی سال گذشته هزار و 275 نفر مشغول شدند اما در سه ماهه ابتدایی امسال میزان اشتغال در این حوزه به هزار و 132 نفر رسیده است.

    پورسعیدخلیلی