ناکارآمدی تحریم در سایه اهداف توسعه‌ای بخش معدن

عصر معدن- مرور کارنامه بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۷ و برنامه امسال گویای نگرش توسعه‌ای در این بخش است و در چارچوب سند چشم انداز ۱۴۰۴ تامین نیاز بازار داخلی با رویکرد صادراتی دنبال می‌شود که این موضوع، اثبات ناکارآمدی ابزار تحریم توسط رژیم تروریستی آمریکاست.;

ناکارآمدی تحریم در سایه اهداف توسعه‌ای بخش معدن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، آمارهای سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) در زمینه های ظرفیت سازی و تولید اقلامی مانند فولاد خام (میانی)، کاتد مس، آلومینیوم، آلومینا، سنگ آهن و زغالسنگ نشان می دهد که علاوه بر افزایش ظرفیت سازی، رشد تولید نیز در دستور کار امسال قرار دارد.

    فولاد خام (میانی)

    براساس اهداف پیش بینی شده برای سال 1398، دستیابی به حداقل 26 میلیون تن شمش فولاد برنامه ریزی شده و این درحالی است که ظرفیت هدف‌گذاری شده رقم 36.8 میلیون تن مورد انتظار است.

    ظرفیت تولید فولاد خام در سال 1397 به رقم 35 میلیون تن رسید و میزان تولید پارسال نیز برابر با 24 میلیون و 670 هزار تن ثبت شد که نسبت به سال 96 با رقم 21 میلیون و 884 هزار تن، رشد 13 درصدی را محقق ساخت.

    ایران در حالی به رشد تولید شمش فولادی دورقمی دست یافت که رشد متوسط تولید فولاد جهان پارسال 0.5 درصد ثبت شده بود، بنابراین کشورمان عملکرد کم نظیری را نشان داد.

    براساس جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره هشت ماهه امسال منتهی به آبان ماه تولید شمش فولاد به رقم 16 میلیون و 6هزار و 400 تن رسید و نسبت به رقم دوره مشابه پارسال که 15 میلیون و64 هزار و 900 تن بود، رشد 6.2 درصدی دارد.

    علاوه بر این تولیدات فولادی نیز در دوره هشت ماهه 98 به رقم 13 میلیون و 930 هزار و 300 تن رسید که در مقایسه با میزان 13 میلیون و 208 هزار تن مربوط به هشت ماهه ابتدایی سال 97 رشد 5.5 درصدی را ثبت کرد.

    تولید مس

    آمارهای تولید کاتد مس نیز گویای آن است که ظرفیت تولید مانند پارسال رقم 459 هزار تن حفظ شده و میزان تولید هم رقم 247 هزارتن مورد انتظار است که مانند سال 97 تحقق پیدا کند.

    عملکرد سال گذشته تولید کاتد مس نسبت به سال 96 رشد 53 درصدی داشت.

    هشت ماهه امسال ( منتهی به آبان) به استناد جداول آماری وزارت صنعت، معدن وتجارت تولید کاتد مس به رقم 175 هزار و 800 تن رسید و در مقایسه با دوره مشابه در سال 97 که 159 هزار و 600 تن بود، 10.2 درصد رشد دارد.

    تولید کنسانتره مس در سال گذشته یک میلیون و 174 هزار تن رقم خورد و یکی از دستاوردهای مهم در بخش مس به روزآوری فناوری تولید و استفاده از شیوه های نوین در این عرصه است.

    آلومینیوم

    برنامه پیش بینی شده برای تولید شمش آلومینیوم در سال 98 دستیابی به رقم 436.5 هزار تن است، در حالی که ظرفیت 775 هزار تن برنامه ریزی شده و انتظار می رود با تحقق آن رشد 77.5 درصدی ثبت شود.

    سال 97 بیش از 301 هزار تن شمش آلومینیوم توسط شرکت های ایرالکو( اراک)، المهدی و هرمزال (بندرعباس) تولید شد و مجموع ظرفیت هم رقم 475 هزار تن بود.

    برپایه برنامه امسال افتتاح خط تولید شمش آلومینیوم در شرکت آلومینای جاجرم ( خراسان شمالی) با ظرفیت 40هزار تن شمش و فاز نخست آلومینیوم جنوب ( منطقه ویژه اقتصادی لامرد – فارس) به ظرفیت 300 هزار تن موجب ارتقای ظرفیت تولید در این زمینه می شود.

    وزارت صنعت، معدن وتجارت در جداول آماری خود در ارتباط با عملکرد هشت ماهه ( منتهی به آبان) امسال میزان تولید شمش آلومینیوم را 169 هزار و 200 تن ذکر کرده که نسبت به رقم 234 هزار و 200 تن دوره مشابه در سال 97 افت 27.8 درصدی دارد.

    تحقق برنامه امسال در این عرصه پیامد ان را به دنبال دارد تا تامین شمش مورد نیاز صنایع داخلی و خودکفایی تولید انجام شود.

    تولید آلومینا

    امسال پیش بینی شده تا میزان تولید آلومینا به رقم 245 هزار تن برسد و در این بخش پارسال تحقق 238 هزارتن را نشان می دهد.

    ظرفیت سال گذشته درزمینه تولید آلومینا رقم 250 هزار تن بود که برای امسال نیز تغییری ندارد، یکی از اقدامات صورت گرفته در این بخش، انجام اکتشافات سراسری بوکسیت به منظور تامین ماده اولیه تولید پودر آلومیناست و انجام اکتشافات اخیر منجر به کشف قابل توجهی بوکسیت در کشور شد.

    هشت ماهه 98 آمار تولید آلومینا رقم 152 هزار و 500 تن را نشان داد و نسبت به عملکرد سال 97 در دوره مشابه که 159 هزار 100 تن بود، کاهش حدود چهار درصدی  دارد.

    تطبیق ظرفیت و تولید سنگ آهن

    براساس برنامه پیش بینی شده برای تولید سنگ آهن، امسال دستیابی به رقم 94 میلیون تن هدفگذاری شده و ظرفیت در این بخش هم با تولید برابری خواهد داشت.

    سال 97 با ظرفیت 86 میلیون تن، بیش از 86 میلیون تن سنگ آهن تولید شد که نسبت به سال 96 رشد یک درصدی داشت.

    همچنین ظرفیت گندله سنگ آهن هم تا پایان سال گذشته 48.5 میلیون تن و ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن هم 52.4 میلیون تن رقم خورد.

    گزارش های اعلامی سازمان ایمیدرو حاکی است که از مهمترین دلایل رشد ظرفیت تولید گندله و کنسانتره سنگ آهن، افتتاح طرح های بزرگ در ناحیه معدنی گل گهر( کرمان) و سنگان ( خراسان رضوی) است.

    زغالسنگ

    هدف گذاری انجام شده در زمینه زغالسنگ برای امسال، دستیابی به افزایش تولید 300 هزار تنی مورد انتظار است که نسبت به عملکرد پارسال تحقق خواهد یافت و رقم 1.8 میلیون تن در برنامه گنجانده شده، در حالی که پارسال تولید حدود 1.5 میلیون تن محقق شد.

    آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که میزان تولید کنسانتره زغالسنگ در دوره هشت ماهه امسال رقم یک میلیون و 20 هزار و 900 تن شد که نسبت به یک میلیون و 60 هزار و 700 تن عملکرد هشت ماهه 97 کاهش 3.8 درصدی دارد.

    علاوه بر این ظرفیت بخش زغالسنگ از سال 96 به رقم 3.4 میلیون تن رسیده و این رقم تاکنون تغییری ندارد.

    یکی از اقدامات سال گذشته، رونمایی از نسخه اولیه طرح جامع زغالسنگ بود که برنامه راهبردی این بخش محسوب می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر