انقلابی در رونق اقتصادی رقم خورد؛

معدن "جانجا" محرکی برای توسعه در سیستان و بلوچستان

عصر معدن- معدن مس "جانجا" در سیستان و بلوچستان در حالی در زمره و تراز یک معدن جهانی به شمار می‌رود که پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد و بتواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.

يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴:۰۰

معدن "جانجا" محرکی برای توسعه در سیستان و بلوچستان

به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، صنایع در حالی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اشتغالزایی محسوب می‌شوند که علاوه‌بر اشتغالزایی، توسعه و رشد اقتصادی را به دنبال دارند.

در این زمینه سیستان و بلوچستان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود.

معادن سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند که این نشان‌دهنده ظرفیت، رشد و رونق اقتصادی در منطقه است، این معادن حاوی ذخایر غنی از فلزات و کانسارهای معدنی از قبیل کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و همچنین عناصر و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی بویژه گرانیت و مرمر است.

با این وجود سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به طوریکه از 60 نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، 28 نوع آن به طور قطع و در شرایط کنونی در این استان وجود دارد؛ همچنین از حیث داشتن عناصر معدنی فلزی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور محسوب شده و بیشترین میزان آهن پلاسری، مس و آنتیموان و طلای کشور را با پراکندگی وسیع به خود اختصاص داده است.

معادن مس، آنتیموان، منیزیت، تیتانیوم، کانسنگ طلا، کرومیت و سایر معادن کوچک و بزرگ مقیاس از ظرفیت‌های مهم سیستان و بلوچستان هستند که در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی تلاش فراوانی برای به فعلیت رساندن این ظرفیت عظیم صورت گرفت

در این میان وجود معادن غنی و متنوع و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی توسعه و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی را رقم زد، به عقیده کارشناسان؛ این استان در دوران بعد از انقلاب یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش معدن بوده است.

شناخت مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌تواند علاوه‌بر هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری توان رقابتی در بازارهای بین‌المللی ایجاد کند که این امر در سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین کمانی از معادن دور از انتظار نیست و در دولت سیزدهم نیز شاهد اتفاقات بی‌نظیری در این عرصه هستیم.

در این بین معدن مس جانجا تنها یکی از معادن سیستان و بلوچستان است که با توجه به سطح اکتشافات انجام شده، یکی از بزرگ‌ترین معادن جنوب شرق کشور تلقی شده چرا که با ادامه فعالیت‌های اکتشافی ذخایر این معدن در حال افزایش بوده و بهره‌برداری از ذخیره مس این معدن می‌تواند علاوه‌بر توسعه اقتصادی منجر به توسعه فرهنگی و اجتماعی شود و در توریسم منطقه تأثیر مستقیم بگذارد.

طرح مس جانجا با توجه به اهمیت و اینکه جزء طرح‌های پیشران در دولت است اثراتی بر زندگی مردمان مرزدار و غیور سیستان و بلوچستان گذاشته که تأمین امنیت، توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال و رفاه برای مردم منطقه بخشی از اثرات اجرای طرح در این منطقه به شمار می‌رود.

بازگشت امید و ایجاد اشتغال با معدن جانجا در سیستان

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش‌هایی برای رفع مشکل معادن سیستان صورت‌گرفته تا برای جوانان منطقه اشتغالزایی ایجاد شود.

محمد سرگزی افزود: در سیستان و بلوچستان معادن زیاد و متنوعی وجود دارد که این موهبت الهی می‌تواند در بهبود اقتصاد منطقه بسیار تأثیرگذار باشد بویژه در این سال‌ها که تحریم‌های اقتصادی و شرایط خشکسالی چندین ساله اوضاع و احوال اقتصاد و معیشت مردم را به مخاطره انداخته است.

وی ادامه داد: برای موفقیت در حوزه معدن باید بخش خصوصی که دارای اهلیت است را بادقت نظر وارد میدان عمل کرد در حال حاضر بخش خصوصی در حوزه معدن مس جانجا فعال شده که کنسرسیوم کاربلدی نیز این کار را بر عهده گرفته و عملکرد معدن مس جانجا خوب پیش رفته است.6 هزار نفر در معدن و کارخانجات فرآوری جانجا نیمروز مشغول به کار می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معدن مس جانجا، معدن در تراز یک معدن جهانی است که پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد و بتواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.

عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: محدوده اکتشافی جانجا در 210 کیلومتری شمال زاهدان و در محدوده شهرستان نیمروز واقع شده، این معدن در تراز یک معدن جهانی است، پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.

وی افزود: امیدواریم با طرح‌های در دست اجرا چهره سیستان و بلوچستان در سال‌های آینده متفاوت از الان باشد چرا که انرژی برق و آب می‌تواند توسعه پایدار را در این استان رقم بزند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در خصوص معدن جانجا تصمیم بر آن شد تا برای ایجاد زنجیره‌های پایین‌دستی در سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی کنیم و چهره این استان را از کشاورزی محور و آب محور به سمت صنعتی تغییر دهیم چرا که این استان استعدادهای لازم را با وجود دانشگاه‌های مرتبط در تمامی نقاط و ظرفیت نیروی انسانی دارا است.

وی به میزان ذخیره کشف شده معدن جانجا اشاره کرد و افزود: صدور گواهی کشف در فاز اول با ذخیره‌ای به میزان 150.7 میلیون تن کانسنگ، مس سولفیدی و اکسیدی با عیار حد 25/0 درصد مس، عیار میانگین 3/0 درصد مس و 28/0 گرم در تن طلا و ذخیره احتمالی به میزان 202 میلیون تن کانسنگ مس به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است.

علی‌آبادی میزان سرمایه‌گذاری معدن جانجا را 400 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: در زمان بهره‌برداری از این معدن زمینه اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد، افزون بر آن هم اکنون نیز 60 نفر در حال فعالیت بر روی این طرح هستند.

وی در ادامه به چگونگی واگذاری معدن جانجا اشاره کرد و گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) به منظور استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تسریع در عملیات راه‌اندازی، واگذاری، استخراج و فروش معدن را در دستور کار قرار داد و پس از انجام مزایده عمومی، این معدن را به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات کنسرسیومی از چهار شرکت چادرملو، گل‌گهر، گهر زمین و غدیر واگذار کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پس از اصلاحیه گواهی کشف و افزایش میزان ذخیره قطعی، طرح بهره‌برداری معدن جانجا در کمیته بررسی و تأیید طرح‌های بهره‌برداری سازمان نظام مهندسی معدن سیستان و بلوچستان قرار دارد و پس از بررسی و تأیید، طی مراحل قانونی پروانه بهره‌برداری معدن صادر می‌شود.

توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر سیستان و بلوچستان بویژه در بخش معدن علاوه‌بر توسعه و پیشرفت این استان سبب شکوفایی و پویایی اقتصاد کشور نیز خواهد شد بنابراین حضور شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در این نقطه از ایران اسلامی به تحقق این امر کمک شایانی خواهد کرد.

برچسب ها

سیستان و بلوچستان
مطالب مرتبط بیشتر
تاثیر مثبت فعالیت‌های معدنی شرکت مس در استان سیستان و بلوچستان توانمندی کنسرسیوم معدن "جانجا" سبب تسریع در اجرای طرح می شود سیستان و بلوچستان بهشتی از مواد معدنی کشور شناسایی ۵۴ محدوده معدنی امیدبخش در سیستان و بلوچستان ۵هزار میلیارد ریال در حوزه مس نیمروز منطقه سیستان سرمایه‌گذاری می‌شود منطقه غرب سیستان از لحاظ ساختار زمین شناسی دارای ظرفیت های معدنی است ۵۰۰ میلیون تن ذخایر مس در سیستان و بلوچستان کشف شده است سیستان و بلوچستان روی ریل توسعه معدن و صنایع معدنی افتتاح پروژه سیمان تیس چابهار در آینده نزدیک معادن سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه مجتمع فولاد مکران نقش مهمی در ایجاد اشتغال سیستان وبلوچستان دارد معدن و کارخانه دانه‌بندی منیزیت قلعه بید تفتان افتتاح شد برگزاری نمایشگاه بین المللی و همایش بزرگ فرصت‌های سرمایه گذاری بخش معدن سیستان و بلوچستان مس و آینده درخشان سیستان‌وبلوچستان ظرفیت بالای استان سیستان و بلوچستان در تولید شمش آنتیموان اقدامات توسعه ای ایمیدرو در سیستان و بلوچستان؛‌ کم برخوردارترین استان کشور سیستان و بلوچستان دارای ۱۸ میلیون تن ذخایر مس است سیستان و بلوچستان مورد توجه شرکت های بزرگ سرمایه گذاری معدنی معدن یکی از نقاط قوت استان سیستان و بلوچستان افتتاح شرکت سنگ زرین زاریس با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی تاکید بر تشکیل شورای سیاستگذاری طرح انتقال آب دریای عمان به ۳ استان شرقی راه اندازی نخستین معدن طلای سیستان و بلوچستان در مرحله تایید و جذب مشارک خصوصی کمک رسانی شستا و ذوب آهن اصفهان به مناطق سیل زده معدن بزرگ منیزیت ماکو با بیش از سه میلیون تن ذخیره سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه اکتشاف معادن سیستان و بلوچستان از اولویت های مهم دولت به شمار می رود ۵ هزار و ۷۰۰ معدن فعال در کشور وجود دارد پتانسیل سیستان و بلوچستان برای تبدیل شدن به قطب معدنی منطقه ۲۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت‌های اکتشافی در سیستان و بلوچستان هزینه شده است وجود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در سیستان و بلوچستان ‌سیستان و بلوچستان رنگین کمان معدن کشور است جبران خسارات های سیل از بزرگراه تولید و اشتغال می گذرد دولت به سرمایه‌گذاران معدنی سیستان و بلوچستان تسهیلات دهد نخستین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی در زاهدان افتتاح شد‎ بندر چابهار با صادرات مواد معدنی می‌درخشد گنجی نهفته در میان معادن سیستان و بلوچستان رشد اکتشافات مس توسط شرکت‌های دولتی از صفر تا ۱۰۰ معدن مس را احیا می‌کنیم منشا گرد و غبار در سیستان و بلوچستان شناسایی می شود ضرورت ایجاد «مصونیت سرمایه گذاری» برای فعالان معدنی سیستان و بلوچستان تولید ۳۰۵۰ کیلوگرم شمش آنتیموان در سال ۹۶
برگشت به بالا