تیرآهن H۲۴ به سبد محصولات ذوب‌آهن اصفهان اضافه شد

عصر معدن- کارشناسان مهندسی نورد در بخش طراحی کالیبر و تکنولوگ‌های کارگاه نورد ۶۵۰ تنها با یک مرحله طراحی و تست، بدون نیاز به کوچکترین اصلاح بعدی و پس از نورد تنها چهار عدد شمش، تیرآهن جدید H۲۴ را نرمال و به سبد محصولات با ارزش افزوده بالا در ذوب آهن اصفهان اضافه کردند.

شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰:۰۰

تیرآهن H۲۴ به سبد محصولات ذوب‌آهن اصفهان اضافه شد

به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان با اعلام این خبر، گفت: در تاریخ مهندسی نورد بعد از ریل زبانه سوزن، این دومین پروفیلی است که در همان مرحله اول طراحی و بدون نیاز به اصلاحیه دوم که جزء ذات طراحی است،نرمال شده و به ثمر می‌نشیند.

محمدامین یوسف زاده افزود: اخیراً تیم آباکوس مهندسی نورد با جذب جوان های مستعد، در این زمینه و با هدایت عالی مسئول تیم طراحی عملکرد بسیار خوبی را رقم زده است، به طوری که دقت 60 درصدی قبلی به بالای 95 درصد در طراحی و شبیه سازی رسیده است.

مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن، خاطرنشان کرد: در این مرحله  کار بسیار حرفه ای و جالب در استفاده از غلتک های 40 تنی  قفسه 900  مشترک برای تولید H24-H22 و H26صورت گرفت که انطباق این موارد اختلاف شدید، نیاز به دانش و تخصص بالایی را داشت، بنابراین این کار برای نخستین بار انجام گرفت و نتیجه درخشان در پی داشت.

وی گفت: قطعاً با الگوبرداری از فرایندی که برای تیرآهن 30 انجام شد، در این روش تبدیلی کاهش مصرف غلتک و صرفه جویی آن به میزان سه میلیارد تومان نیز حاصل می‌شود.

به گزارش ایسنا، قائم مقام مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان نیز با اشاره به اینکه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: پروفیل H24 به عنوان جدیدترین محصول با ارزش افزوده بالای ذوب آهن اصفهان که در بلند مرتبه سازی ها رقیبی برای خودش باقی نگذاشته به همت تلاشگران نورد 650 ذوب آهن اصفهان تولید شد. 

علیرضا مهرابی افزود: به طور کلی تولید H های سایز 20 به بالا نسبت به IPE ها ارزش افزوده بسیار بالایی در حدود 2.5 برابر و در کل 3.5 برابر را برای ذوب آهن اصفهان رقم می‌زند که این دستاوردهای تولیدی بزرگ صرفاً با بومی سازی و تفکر داخلی و بدون هیچ وابستگی به خارج از کشور به ثمر نشسته است.

وی تصریح کرد: ذوب آهن اصفهان طی دو ماه اخیر 25 هزار تن تولید انواع پروفیلH داشته که برابر دو تا سه سال گذشته است و این روند تولید نشان می دهد که بخش طراحی کالیبر و تکنولوژی تولید نورد 650 و تراش غلتک کارگاه میانی نورد به میزانی از پایداری رسیده است که با کمترین خطای طراحی و تکنولوژی تراش، محصول جهانی مطابق با استاندارد جهانی تولید می کند.

وی خاطرنشان کرد: بازسازی کارگاه منحصربه فرد نورد 650  ذوب آهن اصفهان و اضافه شدن دو قفسه جدید به آن شرایط را برای گسترده تر شدن سبد محصولات شرکت به نحوی فراهم کرده که به طور میانگین هر دو ماه یک محصول جدید در این کارگاه تولید می‌شود.  

مهرابی اظهار کرد: ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولیدکننده تیرآهن‌های H و تنها تولید کننده این محصول با سایز بالای 20 و 30 در منطقه است. بهره گیری از این محصولات مزیت‌های مختلفی نسبت به تیرآهن‌های "I" دارد از جمله ایمنی ساختمان را در شرایط بحرانی مانند زلزله برای هموطنان مان تامین می کند تا دانش و اندیشه ایرانی در خدمت رفاه و سلامتی جامعه ایرانی قرار گیرد و مسیر صادرات را طی کند.

سرپرست نورد 650 شرکت ذوب آهن نیز در این باره، گفت: نورد و تولید پروفیل های H از حدود 12 سال پیش شروع شده و با وجود وقفه هایی که رقم خورد،H24  ششمین پروفیل تیرآهن بال پهن تولیدی ذوب آهن اصفهان به شمار می رود.

مهران مقراضچی افزود: این محصول جدید طی سه ماه طراحی شد و تفاوت آن با سایر محصولات در این است که این پروفیل به لحاظ اینکه عرض بال و ارتفاع پروفیل آن یکسان است از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و در مقابل نیروهای برشی و خمشی پایداری کامل دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تولید چنین تیرآهن های کیفی، همچنان استفاده از تیر ورق را به روش ناایمن جوشکاری شاهد هستیم که حوادثی را موجب شده است؟ گفت: در اسکلت فلزی برخی ساختمان ها که ریزش کرده اند. متاسفانه ورق های فولادی به صورت دستی جوشکاری شدند و سپس به شکل تیرآهن بال پهن در آمدند، آن هم در کشوری که تولید تیرآهن بال پهن آن با روش نورد گرم و بدون هیچ دخالت انسانی و کاملاً مکانیزه زبانزد است و متاسفانه حوادث غم انگیزی رخ داد.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان نیاز است و باید به عنوان متولی ساختمان سازی در کشور با نظارت بیشتر، به روش های منسوخ و نا ایمن استفاده از جوشکاری ورق در ساختمان سازی برای همیشه پایان دهد و تیرآهن های بال پهن را جایگزین تیر ورق کند.

فرزاد اکبریان مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان نیز گفت: تیم طراحی کالیبر ذوب آهن از طریق بهره گیری از نرم افزار شبیه ساز آباکوس در طی طراحی بیش از 15 محصول متنوع در ذوب آهن اصفهان، تیرآهن H24 را در 110 شیت نقشه طراحی و روانه ریل تولید کرد.

وی افزود: هم اکنون محدودیت خرید غلتک با تناژ و قطر بالا به عنوان یک چالش برای شرکت مطرح است که رفع آن مزایایی نظیر کاهش زمان طراحی و تولید را در پی دارد. 

مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد شرکت ذوب آهن، تصریح کرد: برنامه مشترک کردن کالیبرها بین دو یا سه سایز تیرآهن نیز انجام شد که از جمله مزیت های آن کم شدن مصرف غلتک و هزینه انبارش آنها است.

اکبریان اظهار کرد: در صنعت ساختمان سازی پروفیل های بال نیم پهن در سقف و پروفیل های H در ستون مورد استفاده قرار می گیرند، اما متاسفانه بعضاً برش های لانه زنبوری و دوبل کردن (تیرآهن بال نیم پهن) را برای به دست آوردن سایزهای مورد نیاز، جایگزین تیرآهن های بال پهن نورد گرم شده کرده‌اند، زیرا اگر آنها بخواهند تست های لازم را برای استفاده طی کنند باید چهار برابر تولید تیرآهن H ذوب آهن هزینه کنند و همچنین زمان زیادی را اختصاص بدهند.

وی اظهار کرد: هزینه اجرای سیستم های اسکلت فلزی با شرایط استاندارد، 15 درصد بیشتر از هزینه اجرای ساختمان های بتنی است اما به لحاظ زمان اجرا و حفظ سرمایه، ساختمان های بتنی به عنوان مثال برای یک ساختمان 7 طبقه با دو هزار متر زیربنا حداقل بین 18 ماه تا دو سال زمان برای ساخت نیاز دارند، در صورتی که این روند در ساختمان های اسکلت فلزی به زیر یک سال کاهش می یابد و این مقیاس نشان می دهد که ساختمان اسکلت فلزی ارزان تر و مهم تر اینکه ایمن تر ساخته می‌شود، البته تورم نیز به عنوان یک پارامتر دیگر سبب می‌شود سازنده ساختمان بگوید من یک سال معطل شوم و سود بیشتری کسب می کنم، بنابراین محاسبات اقتصادی خودش را به نحو دیگری تنظیم می‌کند.

وی گفت: در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت،ذوب آهن اصفهان برای تامین انواع تیرآهن و میلگرد استاندارد می‌تواند نقش بسیار پر رنگی داشته باشد، بنابراین تعامل نزدیک تیم طراح ساخت این واحد ها و ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده تیرآهن بال پهن در کشور سبب می شود طراحی های اولیه بر اساس این پروفیل استاندارد و با حداقل هزینه انجام گیرد.

محسن شهسواری سرپرست کنترل کیفیت نورد ذوب آهن نیز گفت: امروزه با گسترش شهرها و احداث ساختمان‌های بلند مرتبه، موضوع استحکام ساختمان اهمیت بسیار پیدا کرده است. یکی از عوامل موثر در این زمینه، محصولات فولادی به کار رفته در ساختمان است که کیفیت آن ها تاثیر بسیار زیادی بر استحکام ساختمان دارد. از طرف دیگر با درخواست های مشتری برای تنوع در سبد کالایی ذوب آهن اصفهان به ویژه محصولات تیرآهن بال پهن به دلیل دارا بودن کیفیت بالا و یکنواختی در آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی، با تصمیم مدیریت عالی کارخانه تولید محصول بال پهن سایز 24 مطابق استاندارد ملی ایران در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پس از تولید این محصول توسط مدیریت مهندسی نورد، تمام پارامترهای ابعادی و کیفیت شکل ظاهری و همچنین خواص مکانیکی به وسیله اخذ نمونه مطابق استانداردهای تعریف شده کنترل و پس از مطابقت با دستورالعمل های مربوطه کیفیت این محصول مورد تایید قرار گرفت.

شهسواری اظهار کرد: محصولات تیرآهن بال پهن تولید شده به روش نورد در ذوب آهن اصفهان در مقایسه با تیر ورق این مزیت را دارد که محصول به صورت پیوسته و بدون دخالت دست به ویژه بحث جوشکاری تولید شده و از مقاومت فوق العاده زیادی برخوردار است و در نهایت کاهش چشمگیر هزینه تمام شده ساخت سازه و افزایش ایمنی در مقابل زلزله و حوادث غیر مترقبه را همراه دارد.

برچسب ها

ذوب‌آهنتیرآهن
مطالب مرتبط بیشتر
میلگرد و تیرآهن در سبد خریداران بورس کالا بورس کالا میزبان عرضه ۲۵۰ هزار تن میلگرد و تیرآهن افزایش مزیت‌های رقابتی صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه و ذوب‌آهن از طریق هم‌افزایی اعلام نرخ پایه تیرآهن سنگین برای عرضه در بورس کالا عرضه ۱۳۳ هزار تن میلگرد و تیرآهن در بورس کالا ۱۴۷ هزار تن میلگرد و تیرآهن روی تابلو می رود عرضه ۱۷۸ هزار تن میلگرد و تیرآهن در بورس کالا چرا هر کیلو آهن ۱۹ هزار تومان شد؟ عرضه ۱۶۵ هزار تن میلگرد و تیرآهن در بورس کالا عرضه ۱۱۱ هزار تن میلگرد و تیرآهن در بورس کالا دادوستد ۳۸ هزار تن میلگرد و تیرآهن در بورس کالا عرضه ۱۴۷ هزار تن میلگرد و تیرآهن در بورس کالا ۲۷درصدبومی‌سازی انجام شده در معدنی‌های بزرگ مربوط به ذوب آهن است عرضه ۱۵۰ هزار تن میلگرد و تیرآهن در بورس کالا حمایت از صادرات محصولات ذوب آهن اصفهان، یک اولویت ملی است خودکفایی ایران درصنعت ریل با ذوب آهن اصفهان عرضه ۳۱۰ هزار تن تیرآهن و میلگرد در بورس کالا ذوب آهن اصفهان در مسیر افزایش تولید و صادرات عرضه ۱۱۲ هزار تن میلگرد و تیرآهن در بورس کالا قیمت تیرآهن در شهریور کاهش یافت بورس کالا میزبان عرضه ۱۶۴ هزار تن میلگرد و تیرآهن قیمت تیرآهن ۳ برابر شد تیرآهن و میلگرد ارزان شد افزایش ۱ تا ۲ میلیون تومانی قیمت تیر آهن ظرف چند روز اخیر تولید میلگرد و تیرآهن ۱۲ درصد رشد کرد جزئیات تولید تیرآهن جدید در ذوب آهن صادرات تیرآهن و میلگرد به ۲۲۲ هزار تن رسید گام‌های وزارت صمت برای حل مشکل ذوب‌آهن متوسط رشد قیمت یکساله تیرآهن و سیمان به ۴۰ درصد رسید عملیات موفقیت آمیز تعویض ریل در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی گذر ذوب آهن اصفهان از تولید سال گذشته دریچه کشویی پاتیل های فولاد در ذوب آهن اصفهان بومی سازی شد تلاشگران ذوب آهن اصفهان سربازان حفظ تولید در صنعت کشور هستند بازدید مدیر عامل ذوب آهن از اورژانس کرونا و تقدیر از کادر درمان فرآیند بازیابی مواد با سیستم بومی شده در حال مانیتورینگ است امضای تفاهم نامه تامین ریل ملی راه آهن چابهار- زاهدان با حضور دو وزیر ذوب آهن اصفهان اسطوره صنایع کشور است نشست شورای ارتباطات شستا و اصحاب رسانه اصفهان اتاق بازرگانی اصفهان به دنبال افزایش تعامل میان سنگ آهنی ها و فولادی ها /شرایط امضای تفاهم نامه چند جانبه میان سازمان صمت، ذوب آهن و مبارکه فراهم شود از سنگ تا ریل در ذوب آهن اصفهان ذوب آهن اصفهان یک شرکت دانش پایه است حمایت از ذوب‌آهن اصفهان برای حفظ رونق تولید ضروری است اقدامات فولادمبارکه، گل‌گهر و ذوب‌آهن در بومی سازی کمک رسانی شستا و ذوب آهن اصفهان به مناطق سیل زده رونمایی از کتاب دو جلدی زبان ذوب (تاریخ شفاهی ذوب آهن اصفهان ) بیش از ۷۰ درصد ازقطعات بخش فولادسازی، بومی سازی شده است ارتباط و تعامل دانشگاه و صنعت باید به شکل عملی و دوسویه برقرار شود تعمیرات اساسی ماشین درب بازکن غربی باتری ۳ برای اولین بار انجام شد نشست مشترک مدیران خرید شرکت های فولادی در ذوب آهن اصفهان اصفهان (ذوب آهن)ریل ما را تامین می‌کند امضاء تفاهم نامه همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با ذوب‌آهن اصفهان رشد ۳۰درصدی صادرات ذوب آهن در ۹ ماهه ۹۸ مسئولان برای حفظ تولید و ارتقاء آن با راهبردهای اثربخش از خام فروشی جلوگیری کنند تامین مواد اولیه ذوب آهن اصفهان از الزامات است حداقل تعرفه ذوب و پالایش ۲۰درصد افزایش پیدا کرد بیش از نیاز کشور ریل تولید می کنیم و واردات ریل منطقی نیست عوارض ۲۵ درصدی بر صادرات سنگ آهن ، بی اثر ، عقیم و نیازمند افزایش برگزاری اولین جلسه هیات مدیره انجمن مدیران پیشگام ذوب آهن اصفهان دوره جامع مدیریت منابع انسانی در ذوب آهن اصفهان برگزار شد توانستیم ریل را در داخل تولید کنیم و در صنعت فولاد قدرتمند شدیم صادرات فولادسازان از مرز چهار میلیون تن گذشت عرضه تیرآهن، میلگرد، سرب و طلا در نخستین روز هفته در بورس کالا تدوین برنامه جامع زیست محیطی ذوب آهن اصفهان ذوب آهن و راه آهن از یک جنس هستند و زیر ساخت های آنها مکمل یکدیگر است صحه‌گذاری کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل بر ریل ذوب آهن آغوش باز ذوب آهن اصفهان برای خرید نقدی سنگ آهن از معادن کوچک جریمه ۹ میلیاردی برای محتکر میلگرد ریل موردنیاز شرکت‌های تابعه وزارت راه از ذوب‌آهن اصفهان تامین می‌شود ساخت بخش عمده تجهیزات ذوب آهن توسط شرکت های ایرانی زنجیره ارزش ذوب آهن، نیازمند سنگ آهن و معدن بدون آینده‌نگری در حوزه سنگ‌آهن، بزودی وارد کننده این ماده اولیه استراتژیک می‌شویم حمایت از صنایعی همچون ذوب آهن اصفهان، یک امر حیاتی برای کشور است ارسال سنگ آهن به ذوب آهن اصفهان طی ۵ سال ادامه دارد تولید تسمه تیر ورق در ذوب آهن اصفهان انتصاب دو مشاور مدیر عامل شرکت ذوب آهن پروژه PCI با راه اندازی گرم تجهیزات به افتتاح نزدیک می شود پروژه نصب درب های فلکسیبل باتری کک سازی با موفقیت پیش می رود صادرات موفقیت آمیز ذوب آهن اصفهان طبق برنامه صادرات حداقل ۱۰۰ هزار تنی ذوب آهن به صورت ماهانه در سال جاری بزرگترین مشکل فعلی ذوب آهن، عدم تامین کافی مواد اولیه سنگ‌آهن است تولید تیرآهن فوق سبک صادراتی از سرگرفته شد بنیان ذوب آهن اصفهان بر اساس معادن گذاشته شد کلیه فرآیندها در ذوب آهن مورد بازبینی قرار گرفته است قیمت گذاری دولت منافع سهامداران را تهدید می کند کسب تندیس زرین سرآمدی روابط عمومی توسط ذوب آهن اصفهان خام فروشی، صنایع کشور را با مشکل مواجه کرده است با استفاده از محصولات ذوب‌آهن ساختمان‌سازی مقاوم‌ می شود صادرات یک میلیون تنی فولادسازان بزرگ در دو ماه ۹۸؛ فولاد خوزستان در رتبه نخست ریل مورد نیاز داخل کشور باید در شرکت ذوب‌آهن تامین شود صنعت فولاد ایران ، صادرات محور شده است روابط عمومی عضو حیاتی سازمان است زیان انباشه ذوب آهن اصفهان به صفر می رسد/سال ۱۳۹۹ توزیع سود خواهیم داشت تقدیر از تلاشگر نمونه ذوب آهنی و ۱۰کارگر نمونه دیگر استان بازار عراق گزینه خوب صادراتی ایران صنعت با ذوب آهن اصفهان به کشور آمد صنایع فولادی در رتبه آخر آلاینده ها قرار دارند توسعه بازار صادراتی ذوب آهن در سال جاری ما بر بازوان تلاشگران عرصه صنعت بوسه می زنیم انعقاد قرارداد مهم ذوب آهن با وزارت راه و شهرسازی کسب چهار افتخار و موفقیت بزرگ برای ذوب آهن اصفهان با تامین به موقع مواد اولیه ظرفیت تولید ذوب آهن تکمیل می شود زغال کارخانه های کک سازی و فولاد در طبس تامین می شود ذوب آهن اصفهان و بانک مسکن استان فارس تفاهم نامه همکاری امضا کردند محصولات ریلی ذوب آهن اصفهان دارای کیفیت عالی و پاسخگوی نیازهای داخلی است چهل سال بالندگی در صنعت ذوب آهن اصفهان تشکیل کنسرسیوم مشترک ذوب آهن اصفهان با تولیدکنندگان سنگ آهن تجلیل از ذوب آهن اصفهان به عنوان صادر کننده نمونه ملی استان اصفهان تاثیر ذوب آهن در اغلب شرکت های حاضر در نمایشگاه بومی سازی مشهود است ذوب آهن اصفهان در صنعت کشور می درخشد برنامه‌های جدید ذوب آهن برای مالکیت معدن فروش محصولات ذوب‌آهن خارج از بورس کالا مطرح نیست/ بخشنامه وزارت صمت مربوط به آبان ماه است ذوب آهن پیشگام صنایع فولادی کشور در بهره گیری از پساب است رکورد حمل ریلی به میزان ۲۴۰۰ تن شمش صادراتی شکسته شد پاییز طلایی ذوب‌آهن اصفهان با ثبت رکورد تولید استفاده از محصولات فولادی نوردی باعث افزایش ایمنی و صرفه اقتصادی می شود ذوب آهن اصفهان، توسعه شهرستان لنجان را رقم زده است تکمیل پروژه ریل ملی با تولید شمش ریل حرکت ذوب آهن به سمت تولید محصولات صنعتی/ذوب آهن قادر به تامین تمام نیازهای راه‌آهن جمهوری اسلامی است خارج شدن ذوب آهن اصفهان از شمول ماده ۱۴۱ تعیین تکلیف زمین‌های واگذار شده ذوب‌آهن اصفهان در شهرستان لنجان نیمی از مردم ایران سهامدار ذوب آهن اصفهان محسوب می شوند تفاهم با انجمن زغال‌سنگ این هفته نهایی می‌شود تحویل کک دانه بندی بخش آگلومراسیون تولید ریل ، یکی از دستاوردهای کشور پس از پیروزی انقلاب است ذوب‌آهن اصفهان برای هشتمین بار صادرکننده نمونه کشوری شد ریل مورد نیاز قطار شهری قم، توسط ذوب‌آهن اصفهان تامین می‌شود ذوب‌آهن اصفهان به عنوان واحد نمونه استانی معرفی شد بومی سازی تکنولوژی در کک سازی ذوب آهن تمدید اعتبار پنج استاندارد در ذوب آهن اصفهان زغال‌سنگ نیازمند استراتژی جدید است محصولات ریلی مورد نیاز کشور از ذوب آهن اصفهان تامین می شود تولید تیرآهن H۳۰ توسط ذوب آهن اصفهان ذوب‌آهن وارد صحنه جدیدی از روزگار تولید می‌شود با اعتماد به توان داخلی، شاهد پیشرفت در ذوب آهن هستیم فرصت‌طلبی چینی‌ها از گران شدن آلومینا کاهش قیمت آهن در بورس با ورود دولت راه‌اندازی خط پنجم تولید پشم معدنی به روش کوره الکتریکی با اطمینان ریل ذوب آهن را در قطار شهری استفاده خواهیم کرد بومی‌سازی تجهیزات مکانیکی پروژه های توسعه ذوب آهن اصفهان ضرر تولیدکننده و مصرف کننده به نفع واسطه‌ها تمام می‌شود آرزوی صنعتکاران تولید ریل توسط صنایع داخلی بوده است ذوب‌آهن، عرضه کننده‌ای مسئولیت پذیر است ریل مورد نیاز مترو اصفهان در ذوب آهن تولید می شود "ریل ملی" با سرعت بیشتری تولید می شود رفع چالش‌های مدیریت منابع آب در ذوب آهن اصفهان زغال سنگ در تابستان گران می شود ذوب آهن اصفهان سرمایه و برند ملی است برنامه کاهش مشکلات ذوب آهن را اعلام می کنم سهام فلزی ها همچنان در رکود سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی ذوب‌آهن اصفهان برای جمع‌آوری پساب‌ها افزایش ۶ درصدی تولید محصول در ذوب آهن اصفهان پاداش یک میلیاردی در کار نیست مباحث مربوط به ذوب آهن نتیجه تحقیق و تفحص نیست تقسیم بیش از یک میلیارد تومان بین اعضای هیات مدیره ذوب آهن
برگشت به بالا